Einde VT2
De vlag wordt gezwaaid voor het einde van de tweede training. Max Verstappen eindigt als derde, hij was twee tienden minder snel dan Valtteri Bottas maar zat wel dicht achter Lewis Hamilton.
Tijdens het uitrijden begeeft de auto van Vettel het nog. Zijn Ferrari zal opgehaald moeten worden.In duidelijke bewoordingen vertelt Verstappen dat zijn twaalf rondjes oude mediums 'op' zijn.
De Formule 1 komt met een statistiekje waarin te zien is dat Verstappen deze stint op mediums de beste pace heeft, maar dat is over slechts vier rondjes gezien.
Verstappen maakt een proefstartje en gaat dan aan het werk op een setje gebruikte mediums.
Over een minuutje gaan we verder.
De wedstrijdleiding vertelt dat het incident na de training onderzocht gaat worden. Kan Pérez een straf verwachten?
Code rood
Touché Pérez en Räikkönen! De Fin belandt in het grind en kan op eigen houtje verder. 'Ik weet niet wat er gebeurde, maar er kwam een auto uit de pitstraat.' Dat kan je wel zeggen. Code rood door vuil op de baan.
Verstappen is bezig aan een (vermoedelijk wat langere) run op gebruikte softs. Dat zal zijn om de racesnelheid te testen, gezien de hogere tijden.
Kortstondig geel in sector 3 na een spin van Vettel in Correntaio. En door, ook voor de Duitser.
Alleen Grosjean (nog altijd met problemen binnen) heeft minder rondes afgelegd dan de 8 van Max. In de ochtend was de Nederlander nog zo productief.
Verstappen gaat naar 1.17,235 en P3.
Bottas neemt een hap uit zijn eigen snelste tijd: 1.16,989. Hamilton blijft even later op twee tienden steken.
Nou, Hamilton gaat aanzetten op softs. Ook Bottas en Verstappen hebben de switch gemaakt.
Inderdaad, de baan is weer vrijgegeven. Hamilton sluit aan in het rijtje achter Sainz en een van de Renaults.
De oranje wagen van Norris is bijna naar een veilige plek gehesen. Daarna mogen de mannen ongetwijfeld snel weer aan de slag.
Code rood
Norris eraf! Bij het uitkomen van bocht 3 pakt hij het grind mee en is hij hem kwijt. De voorvleugel van zijn McLaren raakt als eerste de muur. Die ligt eraf, verder leek de impact niet heel hard.
'Ik ben in orde, maar denk niet dat ik de auto terug bij het team krijg.'
De mannen beginnen aan stints op softs, altijd leuk om te zien. Pérez en Ricciardo gaan alvast sneller dan Verstappen, die nog altijd maar vijf rondes gereden heeft.
Ondertussen staat Grosjean nog altijd binnen. Hij hoorde onder meer een gek geluid, meldde de Fransman een dik kwartier geleden.
Sainz kleurt even niet binnen de lijntjes met zijn McLaren. Allemaal geen probleem, er zijn dit weekend geen track limits.
Hamilton blijft voorlopig op dik zes tienden steken van zijn teamgenoot, maar hij deed dat op de harde band.
Pirelli heeft de teams dit weekend de drie hardste compounds meegegeven. De verwachting is dat Mugello fysiek héél veel van de coureurs gaat vragen, en het ruwe asfalt veel van de banden.