Einde VT2
En zo loopt de klok af en wordt de vlag gezwaaid voor het einde van deze slottraining. Niet voor het eerst dit weekend vindt Max Verstappen zichzelf terug achter de Mercedessen. Wat gaat dit straks allemaal brengen in de sprintrace? We gaan het zien vanaf 16.30 uur! Bedankt voor het volgen en heel graag tot dan.
Ook voor Leclerc is het vermoedelijk einde training. 'Guys, I need to stop.' Waarom is niet duidelijk.
Hamilton is momenteel onderweg op hard, Bottas op zacht en Verstappen op mediums. Nog 10 minuten te gaan.
Hamilton met een nieuwe toptijd. Op een oud setje softs duikt hij een halve tel onder de beste tijd van Verstappen: 1.23,246.
En even later zet Bottas hem er ook nog even tussen.Verstappen is ondertussen begonnen aan een getimede ronde op een gebruikt setje van de gele band.
Hij komt uiteindelijk niet aan zijn eigen toptijd, maar hij heeft dan ook de nodige brandstof meegenomen.Het gaat goed met Sainz en het lijkt erop dat hij vanmiddag kan racen, maar omdat het zo'n klap was wordt over een uurtje nog een check gedaan.
Let's go. We zijn weer los voor de laatste 21 minuten van deze training.
De Ferrari is inmiddels in veiligheid gebracht en de Spanjaard zelf is voor een check-up in het medical center. Laten we hopen dat de baan snel wordt vrijgegeven.
Jawel, om 12.39 uur gaan we weer door.Werk aan de winkel dus voor Ferrari. Geluk bij een ongeluk kan zijn dat ze vanaf nu nog vier uur hebben tot de start van de sprintrace, een stuk langer dan normaal op zaterdag.
Code rood
Daar staat een Ferrari stil zonder neus! Het is Sainz die crasht en de rode vlag wordt gezwaaid. Het gebeurt allemaal bij de exit van de Ascari-chicane. Sainz stapt zelf uit en neemt plaats in de medical car.
Net als vorige week in Zandvoort maakt Sainz dus weer een klapper in de slottraining.Bottas is ondertussen bezig aan een lange stint op de hardste compound. Hij moet morgen natuurlijk helemaal van achteraan komen, dus de keuze voor die band zou niet heel gek zijn.
Verstappen verbetert zich drie keer op rij voor P1: 1.23,754. Dat is een kleine 5 tellen trager dan gisteren in de kwalificatie gereden werd, om nog maar eens te benadrukken dat het deze training niet per se om het rijden van de snelste tijd draait. Het gaat om de iets langere stints met ook meer brandstof aan boord.
Daar is Verstappen op een gebruikt setje softs. Met die compound is ook Hamilton aan de slottraining begonnen. Het zou natuurlijk wel interessant zijn als één van hen ook de sprintrace op 'rood' rijdt.
Pérez zet hem op P1 neer. Zijn Nederlandse ploeggenoot hebben we nog niet buiten gezien, net als de Mercedessen.
Het zijn veelal de mediums die we tot dusver zien in deze training, met nog een enkele soft tussendoor. Is de gele band de beste strategie voor de sprint van straks?
Daar komt Leclerc de baan op met zijn Ferrari. Zojuist werd bekend dat ook hij een motorwissel heeft gedaan, maar hij zat nog binnen het toegestane maximum van drie. Voor Leclerc krijgt een eventuele volgende wissel dus pas een staartje.
We kijken naar Vettel die zijn eerste rondjes draait. Hij heeft het team van Aston Martin een boete van €5.000,- bezorgd met het gedoe in de pitstraat gisteren. Datzelfde gold voor Ocon en Alpine.
Start VT2
De pitstraat is open en dat betekent dat we begonnen zijn aan de laatste vrije training voor de sprintrace van vanmiddag. Zit Verstappen in de langere runs inderdaad dichter in de buurt van Mercedes op Monza?
Gelukkig voor Verstappen lijkt zijn RB16B het in de long runs een stuk beter te doen dan over één vliegend rondje over Monza. Vermoedelijk gaat daar dit trainingsuur ook de nadruk op liggen. Nu nog een kwalificatie gaan simuleren is immers een beetje mosterd na de maaltijd. Nee, verwacht stints op mediums en de harde band.
Routekaartje
Dan de plattegrond van de baan waar het dit weekend allemaal gebeurt. Monza is een historisch, snel rondje met een paar chicanes, de Curva Grande en natuurlijk aan het eind Parabolica. Mercedes, en dan in het bijzonder recordwinnaar Lewis Hamilton (5x, net als Michael Schumacher) voelt zich hier traditioneel erg thuis. Maar ook Valtteri Bottas kan hier goed uit de voeten zo zagen we gisteren, al heeft hij voor de race natuurlijk een forse gridstraf na zijn motorwissel.
Max Verstappen bleef de McLarens in onderstaande kwalificatie dus echt maar nét voor. Sergio Pérez vonden we pas op P9 terug, op papier weer een tegenvallend kwalificatieresultaat, maar dat had er ook mee te maken dat hij de Nederlander aan een slipstream hielp. Volgens Christian Horner heeft dat 'Checo' wel een halve seconde gekost.
Hoogtepunten
Hierbij nog eens de highlights van de kwalificatie van gisteren! Een bij vlagen chaotische kwalificatie met veel verkeer. Uiteindelijk kwam Max Verstappen op P3 uit voor de sprintrace, een resultaat waar hij nog niet eens zo ontevreden over was. ,,Voor hen klopt het gewoon en bij ons niet. Maar dat is oké en daar moet je mee leven."
Generatie-Verstappen verzekerd van topteam, maar aanwas ontbreekt
Met George Russell straks bij Mercedes zijn de grootste talenten van de generatie-Verstappen verzekerd van een topteam in de Formule 1. Maar nieuwe aanwas ontbreekt. ,,Een talent wordt amper de mogelijkheid geboden te laten zien wat hij kan.” Lees hier het hele verhaal van onze verslaggever. (Premium)
Buon giorno
Goedemorgen en welkom in dit liveblog voor de tweede vrije training bij de GP van Italië. Vanmiddag gaan we sprinten, maar voordat het zover is krijgen de teams nog één laatste uur om te trainen. Om 12.00 uur springen de lichten op groen en hier volg je alles op de voet.