RICCIARDO WINT!
Daar is Ricciardo voor zijn eerste overwinning in meer dan drie jaar! Hij pakte bij de start de leiding en komt voor teamgenoot Norris over de streep. Rivalen Verstappen en Hamilton pakken geen punten na hun gezamenlijke uitvalbeurt.
53/53
Ricciardo begint aan zijn laatste ronde! Wat een wedstrijd heeft deze Australiër vandaag gereden, los van het feit dat het allemaal niet tegen zat natuurlijk.
48/53
Deze GP lijkt in zijn plooi te zijn gevallen. Tenzij er nog iets heel geks gebeurt, wordt dit een 1-2 voor McLaren.
45/53
Gelukkig is die virtual safety car maar van korte duur en kunnen we weer door. Nog 9 rondes te racen.
44/53
Daar hebben we onze volgende uitvaller staan. Nikita Mazepin heeft zijn Haas geparkeerd en de virtual safety car is van kracht, want die moet daar natuurlijk weg.
43/53
Pérez heeft natuurlijk die tijdstraf, maar kan zijn team hier nog altijd een belangrijke dienst bewijzen qua punten. Bottas is de Mexicaan voorbij, maar maakt dan een foutje en zit weer op P4.
42/53
Norris zit iets meer dan een seconde achter Ricciardo, met Pérez en Bottas daarachter wel binnen DRS-afstand. Ook de Ferrari's daar weer achter bieden intussen weer veel beter partij.
40/53
Ricciardo komt dichter en dichter in de buurt zijn achtste GP-zege. In dienst van Red Bull won hij drie jaar geleden voor het laatst, in Monaco.
38/53
Aiii, Pérez krijgt van de wedstrijdleiding nog een duw voor dat eerdere moment bij Leclerc. 5 strafseconden voor de enige overgebleven Red Bull-coureur. Dat zet Bottas virtueel op het podium.
37/53
Maar hoewel het dicht op elkaar zit aan de kop van de wedstrijd, hebben we nog niet echt inhaalmanoeuvres.
34/53
Niet veel later heeft ook Bottas Leclerc te pakken. Kan de Fin hier dan nog winnen, na helemaal achteraan gestart te zijn? De verschillen zijn erg klein vooraan.
33/53
Mazepin en Schumacher voegen een nieuw hoofdstuk toe aan hun huiselijke rivaliteit. De Duitser gaat achterstevoren na een aanvaring.
Ondertussen gaat Pérez kort van de baan in dezelfde chicane om de P3 van Leclerc te pakken. Of dat allemaal volgens de regels was is een vraag voor de wedstrijdleiding.31/53
Norris zet werkelijk alles op alles om Leclerc te pakken te krijgen. Hij gaat over het gras en heeft de Monegask te pakken. Een 1-2 voor McLaren vanmiddag?
31/53
Tien minuten later is het 'safety car ending' op het Italiaanse asfalt. Leider Ricciardo mag het tempo bepalen voor Leclerc, Norris en Pérez.
De auto van Verstappen staat werkelijk bovenop die van Hamilton. De Nederlander is al lang en breed vertrokken, Hamilton maakt nog even de schade op.
Hier wordt overigens ook wel weer het nut van de halo bewezen...26/53
Verstappen en Hamilton gaan er samen vanaf na de pitstraat van de Brit! Wat een tragedie.
Verstappen: 'Dat is wat je krijgt als je geen ruimte laat.' De vraag is echter of hij die hier had moeten krijgen.26/53
Hamilton komt nu op zijn beurt binnen voor mediums.
25/53
En tot overmaat van ramp is Norris ook nog gepasseerd door Hamilton.
24/53
En daar is ook Verstappen! Die duurt veel te lang! Weg overwinning, hij staat 11 tellen stil.
23/53
Ricciardo is de eerste die een pitstop maakt! En dat is geen verkeerde, hij gaat naar de harde band. Voor Verstappen wordt het nu dus even stampen.
22/53
Bottas gaat ook voorbij aan Bottas. Nu gaat de focus voor de Fin op Sainz en P7.
21/53
Verstappen met een remfoutje in de eerste bocht. Hij haalt de chicane niet helemaal.
'No investigation necessary.'20/53
Een tijdstraf voor Ocon die dus toch niet genoeg ruimte gaf aan Vettel in de tweede chicane. 5 tellen krijgt de Fransman aan zijn broek, een straf die Giovinazzi eerder ook al kreeg.
17/53
Wanneer komt de volgende poging van Verstappen bij Ricciardo? Het gat is nu iets meer dan een seconde. Hamilton zit op 7 tellen van de leider.
Verstappen meldt dat zijn banden aan de achterkant inmiddels wel wat beginnen te glijden. Wanneer gaan we 'pitten'?15/53
Vettel en Ocon raken elkaar nu aan! 'Hij gaf me geen ruimte en duwde me van de baan', aldus de Duitser die er ook weer niet helemaal naast zat.
13/53
Bottas is ondertussen bezig aan een flinke opmars. Hij komt virtueel de punten binnen na een inhaalmanoeuvre bij Latifi. Up next: Alonso.
12/53
Over vechten gesproken, Hamilton probeert het bij Norris in een Brits onderonsje. De wereldkampioen redt het net niet.
Herhaling start
Hierbij nog even de herhaling van de start! Met dus Ricciardo die voorbij gaat aan Verstappen, de touché met Hamilton en Giovinazzi's schuiver. Al met al dus zeker de moeite waard.
9/53
Pérez is vol in gevecht met Sainz. Uiteindelijk lukt het de Mexicaan dan toch om er voorbij te gaan voor P6.
7/53
Verstappen vertelt aan zijn engineer dat het heel erg lastig is om dichtbij te komen. Hij zit wel nog altijd binnen DRS-afstand.
5/53
'No investigation necessary', zo luidt het verdict van de wedstrijdjury als het gaat om de touché van Verstappen en Hamilton. Sainz en Giovinazzi zijn wel 'under investigation', terwijl Gasly zijn Alpha Tauri in de garage parkeert. Einde verhaal voor dat team dus.
5/53
Verstappen zit werkelijk aan de staart van Ricciardo. Met zijn DRS komt hij er echter nog niet langs. Het gat naar Norris en dus Hamilton is al ietsje groter.
2/53
We zijn inmiddels trouwens alweer aan het racen. Ook Giovinazzi kan door na een bezoekje aan de pitstraat voor een nieuwe neus.
1/53
Giovinazzi met een schuiver en de virtual safety car is van kracht. Vlak daarvoor ging Norris voorbij aan Hamilton.
1/53
Touché Verstappen en Hamilton, of raken ze elkaar net niet? 'Hij duwde me wijd', aldus Hamilton.
Start
Ricciardo is heel goed weg en pakt Verstappen bij de start! Hamilton is op zijn beurt Norris voorbij.
Wat is dit dan? Tsunoda's auto staat in de pitbox met geen teken van de Japanner zelf. Hij gaat dus niet rijden.
De rest is terug op de grid en klaar voor de start.Formation lap
Hamilton met een interessante bandenkeuze. Op de harde compound begint hij aan de formatieronde, Verstappen doet dat op mediums net als bijna iedereen. Hamilton gaat dus (waarschijnlijk) langer doorrijden aan het begin.
Heerlijke omstandigheden in Monza. We gaan er bijna aan beginnen! Ook Tsunoda zal dat trouwens vanuit de pitstraat doen.
De WK-stand voor de start van de GP:
1. Verstappen - 226,5
2. Hamilton - 221,5
3. Bottas - 126
4. Norris - 114
5. Pérez - 108Routekaartje
Dan de plattegrond van de baan. Monza is een historisch, snel rondje met een paar chicanes, de Curva Grande en natuurlijk aan het eind Parabolica. Traditioneel is dit een Mercedes-circuit en kan met name Lewis Hamilton hier goed uit de voeten. De Brit is hier recordwinnaar (5x, evenveel als Michael Schumacher), dus schrijf hem nog maar niet af.
En dan hebben we natuurlijk ook nog de McLarens die een bedreiging kunnen gaan vormen voor Max Verstappen. Met Daniel Ricciardo bijvoorbeeld, startend van P2. ,,We gaan kijken wat er mogelijk is bij de start en dan zien we het verder wel. Ik denk dat we de boel wel een beetje kunnen gaan opschudden", zei de immer goedlachse Australiër die teamgenoot Lando Norris achter zich heeft staan op de grid. Wel was hij beducht voor de pitstop, waar volgens hem de grote teams in het voordeel zouden zijn.
Meer problemen voor Pierre Gasly. De Fransman, hier vorig jaar de verrassende winnaar, zegt op weg naar de grid. 'Op deze manier kan ik niet racen.' Ze zijn nu druk bezig bij Alpha Tauri. Hij zou overigens sowieso vanuit de pitstraat starten.
Christian Horner was gisteren nog iets opgevallen, wat een verdere boost kan betekenen voor de Red Bull van Max Verstappen. Volgens hem had Lewis Hamilton gisteren namelijk last van een fenomeen dat 'clipping' wordt genoemd. ,,Als ze niet voluit zitten [qua motorstand], dan kunnen ze bij Mercedes aardig wat energie terugwinnen", aldus Horner via Motorsport.com ,,Daarbij gaat het achterlicht rood knipperen. Maar als dat aan het eind van het rechte stuk al gebeurt, dan noemen wij dat 'clipping' en heb je een probleem." Het zou Hamilton maar liefst 160 pk hebben gekost.
Hoog bezoek vandaag in Monza. Usain Bolt is van de partij, net als de Italiaanse goudenmedaillewinnaars Marcell Jacobs (100m) en Gianmarco Tamberi (hoogspringen).
Hamilton, nooit te beroerd om zich een beetje in te dekken, zei een 'easy win' voor Verstappen te verwachten. ,,Als het zó close is in het wereldkampioenschap kunnen we ons een dag als deze niet permitteren", zei hij gisteren tegen Sky Sports. ,,Je zag de pace die de Red Bull had. Ze zijn heel snel en staan nu op pole. Het zou een gemakkelijke overwinning voor hem moeten worden."
Wat een contrast, de bomvolle tribunes op Zandvoort en dan het vrij lege Monza. Had de organisatie maar niet de prijs van een kaartje drie keer over de kop moeten laten gaan toen ze hoorden dat ze niet alle tickets mochten verkopen...
Verstappen vreest alleen Hamilton
Op een zaterdag die hij vreesde, vergrootte Max Verstappen dus zelfs zijn WK-voorsprong op Lewis Hamilton met twee punten. Maar: ,,In de race beginnen we gewoon weer op nul.” Lees hier meer. (Premium)
Hoogtepunten sprint
Laten we maar gelijk gaan kijken hoe we tot de startgrid van vanmiddag zijn gekomen. Hierbij nog eens de hoogtepunten van de sprintrace, met de slechte start van Lewis Hamilton, de vroege crash van Pierre Gasly en natuurlijk de overwinning van Valtteri Bottas. Die start straks echter achteraan (motorwissel), waardoor Max Verstappen een plekje opschuift naar pole.
Voorbeschouwing
Max Verstappen start na een meevaller vooraan in de GP van Italië, waar hij nog nooit het podium haalde. De ideale uitgangspositie in Monza, maar het gevaar komt van twee kanten. In zijn nek hijgen twee rappe McLarens, meteen daarachter staat WK-concurrent Lewis Hamilton. Lees hier de hele voorbeschouwing van onze verslaggever.
Benvenuto
Goedemiddag en welkom in dit liveblog voor de Grand Prix van Italië! Rijdt Max Verstappen vanaf pole position weg bij zijn concurrenten, of krijgt hij het toch nog moeilijk op Monza? Vanaf 15.00 uur volgen we het hier samen.