Einde VT2
Het is duidelijk hard werken voor Max Verstappen in zijn RB18. Bij het vallen van de vlag komt hij over start/finish, maar hij heeft zich niet meer kunnen verbeteren. Dat is toch wel een tegenvaller voor de wereldkampioen, die zo'n 7 tienden toegeeft op Charles Leclerc en Carlos Sainz en de vrijdag als achtste afsluit.
Verstappen heeft zijn rondje afgebroken, maar heeft nog tijd voor één snelle ronde.
Oftewel: nu. Verstappen staat helemaal vooraan klaar bij de uitgang van de pitstraat. Ook nu rijdt hij weg op (gebruikte) softs. Aanscherpen maar die tijd. Nog 4 minuten te gaan.
Om 17.11 uur gaan we weer verder.
De tijd tikt rustig verder, nog 10 minuten op de klok. Wat is het plan bij Verstappen: na de rode vlag nog één keer naar buiten voor een snelle run?
Code rood
Tsunoda staat stil in de grindbak! Hij probeert nog weg te komen, maar graaft zich daarmee alleen maar verder in aan de achterkant. De rode vlag wordt gezwaaid en de Japanner stapt uit. Niet het stranddagje waarvoor de mensen doorgaans naar Zandvoort komen...
Waar Norris voorlopig keurig op een tiende van Leclerc op P4 staat, staat zijn teamgenoot Ricciardo binnen met een lek.
Met nog iets meer dan 20 minuten op de klok komt Verstappen weer eens een kijkje nemen op de baan. Hij staat op P8, wat heeft hij nog in huis in de slotfase?
Leclerc had het nog niet echt geprobeerd, tot nu. Hij zet hem in 1.12,345 op P1 neer, niet meer dan 4 duizendsten voor zijn teamgenoot.
Om nog maar even te illustreren dat het nog beduidend harder kan: Stroll zet hem op P5 neer. Ook Norris komt met een verbetering.
De Mercedessen bevestigen nog maar eens dat ze in orde zijn op Zandvoort: P2 voor Hamilton en P3 voor Russell. Ook zij doen dat op de middelste compound, de mediums. Verstappen staat binnen.
Intussen ook weer op het asfalt: Pérez. Eens kijken of daar inderdaad wat aan de hand was. Hij breekt zijn eerste vliegende ronde af.
En daar zijn de Alpines. Alonso zet hem voor Verstappen neer, Ocon redt het wat hem betreft net niet.
Verstappen zoekt de limieten meer en meer op, maar komt altijd nog 'maar' op P2 terecht: 1.13,042. Dat is zeven tienden achter Sainz, die nota bene op mediums 1.12,349 klokte.
Viaplay meldt dat er inmiddels wat zorgen zijn ontstaan bij die ándere Red Bull, die van Pérez. Het team is druk bezig aan zijn wagen.
Daar komt Sainz nu wel onderdoor op 'geel': 1.13,412. Niet veel later sluit Leclerc aan, waardoor Verstappen nu weer op P3 staat.
Dat Verstappen voorlopig het snelst is, heeft er ook alles mee te maken dat de mannen achter hem nog allemaal op mediums bezig zijn. Sainz staat op 79 duizendsten van Max' tijd.
Verstappen heeft wat in te halen en zet hem op 1.13,465, meteen goed voor P1. Eerder op de dag ging het al een seconde harder, dat wel.
En daar komt Max ook meteen, tot groot genoegen van de Nederlandse racefans. Eerder vandaag stopte de teller op 7 rondjes. Hij heeft de softs meteen onder zijn RB18 hangen.
Start VT2
Een kwartier later dan gepland is de tweede vrije training van start gegaan op het circuit van Zandvoort. Loopt deze wel probleemloos voor Max Verstappen, die met een nieuwe versnellingsbrak is vertrokken?
Enkele minuten...het is een heel kwartier geworden. De nieuwe starttijd is 16.15 uur.
Doordat het bij de Formule 2 allemaal flink uitliep, start de tweede vrije training inderdaad enkele minuten later.
Piastri naar McLaren
Groot nieuws uit de paddock: Oscar Piastri rijdt volgend jaar naast Lando Norris voor McLaren! Ook Alpine dacht de Australiër contractueel aan zich verbonden te hebben voor 2023 en dus moest de 'Contract Recognition Board' zich erover buigen. Het verdict: alleen de overeenkomst met McLaren is geldig. Dat contract, zo is nu ook bekend geworden, is getekend op 4 juli, daags na de GP op Silverstone. Hij vervangt landgenoot Daniel Ricciardo bij de oranje brigade en ligt tot en met 2024 vast. Lees hier meer.
Lewis Hamilton en Toto Wolff vermaken zich hoe dan ook we.
Weer een crash
Met nog een kleine 4 minuten op de klok is het op Zandvoort nu Jehan Daruvala die crasht. We hebben opnieuw een rode vlag te pakken in de kwalificatie van de Formule 2. Daar staat opnieuw een Red Bull-overall toe te kijken hoe zijn auto wordt weggetakeld.
Komt de starttijd van de 'grote mannen' hiermee in gevaar? Laten we hopen dat die auto snel is opgeruimd. Om 15.49 uur gaat de sessie afgemaakt worden.Hoogtepunten
Nog precies 20 minuten te gaan tot de klok in Zandvoort weer begint te lopen. Terwijl de F2-kwalificatie flink uitloopt en nog altijd bezig is, kijken wij even naar de F1- hoogtepunten van eerder vandaag.
Nieuwe 'bak', geen gridstraf
Het komt niet geheel als een verrassing dat Max Verstappen van versnellingsbak heeft moeten wisselen n.a.v. de uitvalbeurt in VT1. Hij reed met een 'vrijdagbak' (die zou sowieso vervangen worden voor kwalificatie + race) en dus is die wissel hem niet op een gridstraf komen te staan.
Aan Motorsport-Magazin.com heeft Dr. Helmut Marko tijdens de lunchpauze verteld dat ze nog altijd niet weten wat er precies misging aan boord bij Verstappen. Grappend: ,,Al hebben we intussen wel wat ervaring met inhaalraces."© ANP Crash in F2
Tijdens de kwalificatie van de Formule 2 hangt Theo Pourchaire hem zojuist in de muur in de Hugenholtz(kom)bocht. De jonge Fransman staat tweede in het kampioenschap en dit kon weleens een duur foutje zijn geweest.
Hamilton en Vettel naar stewards
De oud-wereldkampioenen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel moeten zich melden bij de stewards op het circuit van Zandvoort. De Britse coureur van Mercedes en de Duitser van Aston Martin zouden tijdens de eerste vrije training een andere coureur hebben gehinderd. Hamilton deed dat bij Carlos Sainz (Ferrari), Vettel hinderde Lando Norris (McLaren).
De stewards willen de betrokken coureurs allemaal spreken. Waarschijnlijk krijgen zevenvoudig wereldkampioen Hamilton en viervoudig wereldkampioen Vettel, bezig aan zijn laatste seizoen in de Formule 1, een waarschuwing. De Brit had in de training de tweede tijd geklokt, de Duitser de vijftiende.
'Chillen' in de duinen, helemaal niet verkeerd zo op de vrijdagmiddag. Ook een aantal tribunes zaten al bomvol!
© Pro Shots / Kay int Veen © Pro Shots / Kay int Veen © AP Fernando Alonso neemt je mee voor een rondje Zandvoort!
Horner over problemen Verstappen
Wat gebeurde er nu precies bij Max Verstappen met die uitvalbeurt vroeg in de eerste oefensessie? Christian Horner geeft uitleg bij de microfoon van Sky Sports. ,,We verloren 'drive' toen hij van de vierde naar de vijfde versnelling wilde schakelen. Zodra we de auto terug hebben kunnen we dat gaan bekijken. Hopelijk krijgen we alles snel weer aan de praat voor de volgende sessie."
Horner ging verder door te vertellen dat er bij Sergio Pérez verder niets speelde. Hij moet gewoon nog even de juiste balans vinden en er wordt een en ander veranderd aan de set-up. Ook kwam het voor de Brit niet als een verrassing dat Mercedes hier eerder vandaag zo goed voor de dag kwam. ,,Dit circuit is krap, twisty en heeft veel korte bochten. Dat speelt Mercedes waarschijnlijk in de kaart. We hadden vorige week al verwacht dat ze goed zouden zijn, maar zeker hier."© AP Einde VT1
Afgelopen! De eerste vrije training is een één-tweetje geworden voor Mercedes, met George Russell bovenaan de tijdenlijst in 1.12,455. Max Verstappen moest het grootste gedeelte van de training toekijken, want hij viel al heel vroeg uit met versnellingsbakproblemen. Lees hier het verslag.
Staat hij er later vanmiddag weer? Ongetwijfeld. Vanaf 16.00 uur gaan we het zien.In de 2 minuten die ons nog resten, verwachten we weinig tot geen verbeteringen meer. Russell zit bijvoorbeeld al 3 tellen boven zijn tijd, wat er alles mee te maken heeft dat hij met wat meer brandstof aan boord rijdt. Een langere run dus.
Met nog 10 minuten te gaan, sluit Hamilton aan bij zijn land- en teamgenoot. Hij komt 0,240 tekort. Hamilton zat zojuist Sainz wel even in de weg. 'Het is heel gevaarlijk wat hij daar deed.'
Russell haalt nu 4 tienden van de toptijd af: 1.12,455. Over 26 uur zullen die tijden in de kwalificatie nog véél lager liggen.
Zojuist zette ook Mercedes eindelijk een keertje aan. Tot dusver waren zij niet echt bezig met snelle tijden, maar daar is Russell voor P3 op twee tienden van Sainz. Norris staat er nog tussen. Met Ricciardo op P4 staat McLaren er sowieso wel aardig bij, heel vroeg in het raceweekend.
Zo dan, bij Pérez loopt het ook nog niet helemaal. Hij gaat door het gras en houdt hem maar net uit de muur.
Scroll vooral nog even iets naar beneden voor de beelden van de uitvalbeurt van Verstappen!
Ricciardo maakt ook even kennis met de grindbak. Ondertussen hebben we trouwens Sainz bovenaan met 1.12,845 op softs.
Na de hervatting zien we ook een paar softs. Zo gaan bijvoorbeeld Alonso en Albon meteen een stuk harder.
Daar gaan we weer. Onder anderen Hamilton en Russell komen naar buiten.
Om 12.50 uur gaan we weer verder. Zonder Verstappen natuurlijk, hij maakt een praatje met Dr. Helmut Marko terwijl zijn auto wordt afgevoerd.
© AFP © ANP Code rood
Rook bij Verstappen! Hij heeft het over de versnellingsbak en staat stil op het asfalt. We hebben in eerste instantie een virtual safety car, even later wordt dat een rode vlag. Verstappen stapt uit en zwaait nog een keer naar zijn fans, maar dit is helemaal geen ideale start van het raceweekend.
We begrijpen dat het team van Red Bull eerder vandaag nog wat aan de versnellingsbak van de RB18 had zitten sleutelen. Het 'zegel' werd met toestemming van de FIA gebroken.Er ligt een soort nepgrindlaag in de Hans Ernstchicane, maar Schumacher pakt toch even de hele bak mee met een missertje. En weer door.
Verstappen noteert een 1.15,994 in zijn eerste poging.De meeste coureurs komen op harde banden naar buiten. Bij Pirelli erkennen ze dat ze met de drie hardste compounds dit weekend voor een wat conservatieve aanpak hebben gekozen.
Start VT1
We zijn los! Dik 100.000 racefans zorgen ervoor dat de sfeer er nu al heel goed in zit, zeker wanneer Verstappen vrijwel meteen langskomt.
We zijn het middaguur al gepasseerd, maar wat maakt het ook uit.
Updates
Of er voorafgaand aan het raceweekend nog iets te melden is omtrent updates? Weinig, moeten we zeggen. Red Bull en Ferrari vervingen vorige week natuurlijk de motors van Max Verstappen en Charles Leclerc, maar laten net als Mercedes de updates thuis. Middenin deze 'triple header' hebben Alpine, Alpha Tauri, Alfa Romeo en Williams wel wat hele kleine veranderingen doorgevoerd.
Wel rijden Verstappen en zijn teamgenoot Sergio Pérez wederom met andere vloerspecificaties. De Mexicaan kwam hier vorig jaar niet door Q1 en dat moet (en zal waarschijnlijk) natuurlijk wel beter.© Pro Shots / Kay int Veen Zo ziet dat er 'in het echt' uit. Nog ongeveer een kwartiertje!
Routekaartje
Hier gaat het de komende allemaal gebeuren, op de krappe, bochtige baan in de duinen. Voor de Nederlandse fans was het natuurlijk mooi dat Max Verstappen vorig jaar op eenzame hoogte stond in Zandvoort, maar de ervaring was toch dat inhalen vrij lastig was. Om voor wat meer spektakel te zorgen is de DRS-zone voor start/finish wat verlengd, deze start nu al in de Arie Luyendykbocht. In de vrijdagtrainingen wordt gekeken of dit allemaal veilig is. Het idee is dat zeker de auto's van dit jaar elkaar beter zouden moeten kunnen volgen.
© FIA — Plattegrond circuit Zandvoort. ‘Ik zou hier wel kunnen wonen’
Een enorme massa fans zal dit weekend bij de Dutch Grand Prix gepassioneerd voor Max Verstappen gaan juichen. Maar ook voor Charles Leclerc en Lewis Hamilton, de grote concurrenten van de Nederlander, voelt Zandvoort aan als een warm bad. Lees hier het hele verhaal. (Premium)
© AFP Feitjes
• Het wordt de 32ste keer dat de Dutch GP wordt verreden. Vorig jaar stond Zandvoort voor het eerst sinds 1985 weer eens op de kalender. Jim Clark is de recordwinnaar op Nederlandse bodem, tussen 1963 en 1967 won de Brit 4 keer.
• Nog een aparte statistiek: tijdens een Formule 1-race op Zandvoort is er nog nooit een safety car geweest. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze ook pas sinds 1998 volledig geïntegreerd is in de F1.• Max Verstappen gaat dit weekend op voor zijn 30ste GP-overwinning in de koningsklasse en tevens voor zijn vierde op rij. Dat zou voor de Nederlandse kampioen een primeur zijn.
© ANP — Jim Clark in actie in 1964. Twee rode vlaggen in F2-training
De eerste training van de Formule 2-coureurs op het circuit van Zandvoort heeft twee rode vlaggen opgeleverd. De sessie, die drie kwartier duurde, moest tot twee keer toe worden stilgelegd na een crash van een coureur.
Eerst belandde de Duitser David Beckmann in de grindbak naast de baan. De coureur van het Nederlandse Van Amersfoort Racing wist daar weer uit te komen, maar het zorgde er wel voor dat heel wat grind op de baan belandde. De training werd stilgelegd zodat marshals het asfalt konden schoonvegen.
Met nog ruim 10 minuten te gaan, spinde ook de Deen Frederik Vesti. Hij belandde met zijn auto achterstevoren in de bandenstapel, wat opnieuw tot een rode vlag leidde. De kapotte auto moest worden weggetakeld.
De Nederlander Richard Verschoor zette in de eerste training de tiende tijd neer. De Australiër Jack Doohan was de snelste op het circuit in de duinen. Verschoor (21) gaf ruim zes tienden van een seconde toe op de 19-jarige Doohan. Om 15.00 uur begint de kwalificatie in de Formule 2. Morgen staat een sprintrace op het programma, zondag is de hoofdrace.
Sainz: 'Kunnen meedoen om winst'
Carlos Sainz rekent erop dat Ferrari in de Dutch GP weer kan meedoen om de overwinning. De Spanjaard denkt dat het bochtige circuit van Zandvoort de rode auto's beter ligt dan Spa-Francorchamps, het Belgische circuit waarop Max Verstappen en Red Bull vorige week domineerden.
,,Ik ben er behoorlijk zeker van dat we dit weekend weer kunnen vechten voor pole position en voor de winst", zei Sainz op de persconferentie. ,,Dat zou in ieder geval wel moeten. Spa was een goed voorbeeld van hoe snel de perceptie kan veranderen in de Formule 1. Ik denk dat we niet zo slecht zijn als dat het eruit zag. Het is nog niet zo lang geleden dat we in Oostenrijk de Red Bulls overvleugelden in de race. En in Frankrijk reed ik Sergio Pérez voorbij terwijl ik vanaf de twintigste plek startte. Dat was slechts twee, drie races geleden. Misschien ben ik iets te optimistisch, maar ik denk niet dat we zoiets als op Spa nog een keer zien gebeuren dit seizoen."
© Pim Ras Fotografie Max Verstappen nog niet helemaal tevreden over auto
Verstappen vindt zijn Red Bull nog altijd te zwaar. Dat zei de wereldkampioen in aanloop naar de Dutch Grand Prix. Lees hier meer over zijn reactie.
© Pro Shots / Kay int Veen Horden fans trekken richting het circuit van Zandvoort, waar vanaf 12.30 uur de eerste vrije training begint.
© AFP © ANP © ANP Sportief directeur Jan Lammers van Dutch Grand Prix neemt je mee naar de leukste plekken in Zandvoort, de plek waar hij is geboren en getogen.
Pitstop
In een nieuwe Pitstop blikken Etienne Verhoeff en Arjan Schouten vooruit op het raceweekeinde vanaf het circuit in Zandvoort. In de video gaat het ook over de koninklijke onderscheiding die Max Verstappen heeft gekregen.
Max Verstappen en Mick Schumacher blikken vooruit op de Dutch Grand Prix. Wat verwachten de twee coureurs dit weekeinde in Zandvoort?