Einde ochtendsessie
Dat was het dan voor deze ochtend én de testweek van Nyck de Vries. Kilometers, kilometers en nog meer kilometers, dat was het de afgelopen uren voor de rookie van AlphaTauri. Charles Leclerc was met een 1.31,024 op C4-banden het snelst.
Bedankt voor het volgen van dit liveblog en heel graag tot straks, als we er rond 13.15 uur weer zijn voor deel 2!Inderdaad, de FIA is inmiddels weer bezig aan de gebruikelijke tests. Dat betekent ook wel een beetje het einde van de actie, al wordt er zo misschien nog een staande start of iets dergelijks gerepeteerd.
Gaan er nog coureurs hun tijden verbeteren? Dat lijkt helaas niet heel waarschijnlijk. Er staan nog zo'n 27 minuten op de klok, maar we weten dat de FIA in het laatste kwartier altijd de systemen test. Onder een virtual safety car en rode vlag wordt het dan natuurlijk lastig.
Alfa Romeo wil de concurrentie niet wijzer maken dan ze al zijn. Met een mannetje of 10 dekken ze de garage af en inmiddels staan er ook alweer schermen.
De zevenvoudig wereldkampioen houdt ook een oogje in het zeil. Lewis Hamilton stapt zelf over een kleine twee uurtjes weer in.
Sound up
De pitstraat is weer geopend, dus daar gaan we weer voor het laatste uurtje testen van deze ochtendsessie!
Hierbij de beelden van het incident dat de coureurs voorlopig binnen houdt. Het is nog altijd niet helemáál duidelijk waar het nu aan lag bij Bottas.
Code rood
Bottas in de problemen! De Fin heeft zijn Alfa Romeo stilgezet. Het lijkt iets met de versnellingsbak te zijn, want hij staat nog in zijn 5. Of was het een power loss? Dat zal allemaal blijken.
De klok loopt nu door tijdens de 'opruimwerkzaamheden'. De takelwagen zal zo ongetwijfeld tevoorschijn komen.Het zijn veelal long runs in dit stadium van de test. Voor de fans van McLaren is het goede nieuws vooral dat Piastri in ieder geval alweer even onderweg is.
De Vries krijgt via de boordradio een update over de condities, dus laten we die ook hier maar even delen. Het is in het zonnige Sakhir 27 graden, met een baantemperatuur van 41 graden.
© ANP — Nyck de Vries. De Vries maakt zijn 58ste ronde af. Die zit wederom boven de 1.38,866 die hij als snelste tijd heeft staan. De Nederlander heeft gisteren natuurlijk ook al iets gedaan wat op een kwalificatiesimulatie leek, dus misschien vinden ze dat nu niet nodig bij AlphaTauri. Daarbij heeft hij ook nog dik anderhalf uur de tijd.
Ondertussen blijft McLaren voortkabbelen. Het team zegt druk te zijn met het tijdelijk versterken van de front winglets, zodat het de test in ieder geval kan afmaken. Volgens de oranje brigade gaat het om een "minor issue" dat voor het daadwerkelijke GP-weekend van volgende week opgelost moet kunnen zijn. Voorlopig houdt het Piastri vooral binnen...
Drugovich verbetert zijn eigen beste tijd op zachte banden, hij gaat naar P3. Hier is nog een item van ex-coureur Christijan Albers. Hoe verklaart hij de winst die Aston Martin deze winter geboekt lijkt te hebben?
We verwachtten de Ferrari vandaag bovenaan en voorlopig is dat ook het geval. Hoe dat over een week op zaterdag is...?
Stand van zaken
We zijn zo'n beetje halverwege de ochtendsessie, dus laten we even een blik werpen op de tijdenlijst. Tussen haakjes het aantal afgewerkte rondes.
1. Leclerc - 1.31,024 (25)
2. Russell +0,418 (27)
3. Pérez +1,435 (35)
4. Gasly +1,738 (23)
5. Drugovich +1,799 (21)
6. Hülkenberg +2,305 (32)
7. Piastri +2,631 (25)
8. Albon +4,182 (25)
9. Bottas +7,585 (41)
10. De Vries +7,948 (39)Leclerc probeert het nog een paar keer, maar is door een momentje ook nu weer genoodzaakt om zijn getimede ronde af te breken.
We hebben een paar mannen die in een snelle ronde zitten. Leclerc verbetert zijn eigen P1-tijd naar 1.31,024, waarna Pérez hem op hardere banden op anderhalve seconde zet. De Mexicaan maakt deze testdagen nog niet de indruk dat hij het zijn teamgenoot heel moeilijk kan gaan maken over een week.
Vrij gemakkelijk gaat Leclerc op die op één na zachtste bandensoort naar de toptijd: 1.31,164. Dat zegt misschien nog wel meer over de Mercedes.
De Vries is op zijn beurt nog altijd een ander programma aan het afwerken. Dat wil zeggen een wat zwaardere auto.Het is nog altijd niets wat de topteams angst zal inboezemen, maar op de zachtst mogelijke C5-band gaat Russell nu nog wat harder: 1.31,442.
Ook Leclerc staat op 'rood', de C4. Kan hij wat leuks?