Einde VT1
Afgelopen! Op de valreep doet Max Verstappen nog een poging en gaat hij naar 1.29,617. De Nederlander was deze training het snelst in alle drie de sectoren... Het was pas VT1, maar wie twijfelt er nog aan zijn favorietenrol dit weekend?
Bedankt voor het volgen en heel graag tot straks, als we rond de klok van 18.00 uur terug zijn met de volgende training!Met nog een paar minuten te gaan gaat Verstappen naar 1.29,662. Ook teamgenoot PƩrez had nog iets in huis, hij is Max tot op 0,438s genaderd. Ondertussen heeft Stroll hem op P4 gezet, waardoor we nu Red Bull op 1-2 en Aston Martin op 3-4 hebben.
En waar is Ferrari dan? Voorlopig nergens.PƩrez zegt dat hij een gekke geur ruikt aan boord van zijn auto. Het team gaat een kijkje nemen.
Verstappen haalt nog even 25 duizendsten van zijn eigen beste tijd af: 1.29,790. Dat deed hij inmiddels wel op nieuwe banden trouwens, zo zien ook vader Jos en Sir Jackie Stewart vanuit de Red Bull-garage.
De bovenste mannen hebben allemaal tijden op softs staan. Alonso verbetert zich nu en komt tot op een halve seconde. Daarachter staan de Mercedessen nog net binnen de seconde, met Ferrari daarbuiten.
'Ongelofelijk', aldus Stroll na een bijna-aanvaring met twee trage voorgangers.
Hamilton zegt op zijn beurt dat hij maar lastig grip weet te vinden.En enkele minuten later wordt het zelfs 1.29,815. Dat doet de Nederlander nog altijd op dat eerste setje softs, dat het dus goed volhoudt.
Verstappen maakt er werk van hoor. Halverwege de training plaatst hij nog een versnelling voor 1.30,062.
Verstappen doet het 15 duizendsten beter dan Alonso en zet hem op 1.30,494. 'In bocht 22 heb ik een hoop onderstuur, hij draait totaal niet.'
We verwelkomen de wereldkampioen op de baan. Hij gaat meteen voor een tijd op softs. Dat wordt een 1.31,564 voor P3 - voor wat het waard is.
Alonso zet op zijn beurt weer de snelste tijd op de klokken: 1.30,509.De man die voorlopig weer even binnen staat met P3, is Leclerc. Zoals bekend heeft hij al een gridstraf van 10 plekken geĆÆncasseerd vanwege het gebruiken van alweer zijn derde 'Control Electronics'. Dit had alles te maken met de betrouwbaarheidsproblemen in Bahrein. De Monegask en collega Sainz rijden ook rond met nieuwe interne verbrandingsmotoren (ICE). Dat laatste geldt trouwens ook voor Norris.
In het formulier van Technical Delegate Jo Bauer lezen we ook dat PƩrez een nieuwe batterij plus 'Control Electronics' heeft.Intussen is Alonso in 1.31,262 naar de toptijd gegaan.
...Of toch niet. Daar is PƩrez weer voor 1.30,592.PƩrez gaat nog maar eens drie keer paars voor 1.31,486 op softs. Momenteel is hij daarmee een seconde sneller dan Albon, die 'wit' onder zijn Williams heeft hangen.
De enige coureur die we nog helemaal niet gezien hebben is Verstappen.Verbeterde zichtbaarheid of niet, daar gaat het maar net goed met Sainz en een AlphaTauri. 'Hij ging niet aan de kant, dat was gevaarlijk.'
PƩrez zet hem op 1.32,969 bij zijn eerste poging. Heel representatief zal deze eerste training weer niet zijn voor bijvoorbeeld de kwalificatie van morgen. Die wordt namelijk verreden onder koelere, snellere omstandigheden in de Saoedische avond.
Het zijn veelal de harde banden en mediums hier in de openingsfase. Alleen de Mexicaan van Red Bull is meteen op softs vertrokken.
Start VT1
De klok loopt, we zijn onderweg! De Vries is een van de eersten die de baan opzoekt.
Terwijl PƩrez de draai niet helemaal krijgt bij het uitrijden van de garage.Voorbeschouwing
Er is voor de start van VT1 nog precies genoeg tijd om even de voorbeschouwing van de mannen van Pitstop te bekijken! Wat verwachten zij ervan in Djedda?
Plattegrond
Maar goed, we zijn hier en dus doen we het er maar mee! De coureurs rijden over enkele minuten hun eerste rondjes over dit ultrasnelle stratencircuit dat op een aantal punten is aangepast, om zo proberen de (gevaarlijke) blinde bochten weg te halen. Er zijn hekken verplaatst, het laatste DRS-detectiepunt is naar achteren gelegd, bestaande kerbs zijn aangepast en nieuwe zijn neergelegd. Nyck de Vries riep om de baan te leren begrijpen zelfs de hulp in van Max Verstappen.
We hebben in Djedda te maken met een hele snelle baan, die minder zwaar is op de banden. Bij Red Bull zeggen ze dat de concurrentie er hier dichter op zou moeten zitten dan in Bahrein. ,,Hier zijn totaal andere dingen nodig. We geloven dat Ferrari hier sterk is en dat ook Aston Martin en Mercedes dichterbij zullen zitten", aldus Sergio PĆ©rez. Red Bull is bijvoorbeeld goed in de tragere bochten en daar zijn er hier minder van. Toch is er ook angst dat de constructeurskampioen nog niet alles heeft laten zien in Bahrein, en als je het de bookmakers vraagt zijn Max en Checo ook hier weer favoriet.Ā© FIA — Plattegrond Jeddah Corniche Circuit. Moet er eerst een raket óp de paddock vallen voordat de F1 vertrekt?
Waar de raketinslag vlakbij het circuit de Grand Prix van Saoedi-ArabiĆ« vorig seizoen nog op de tocht zette, lijkt iedereen dat een jaar later alweer vergeten te zijn. Het Jeddah Corniche Circuit oogt sereen en op Lewis Hamilton na maakt niemand zich er druk. ,,Als ik hier niet zou zijn, zou iedereen hier zijn zonder mij.ā Lees hier het verhaal van onze verslaggever aan de Rode Zee.
En lees hier de column van Arjan Schouten over het onderwerp. ,,Als beschamende beelden van racende autoās in een decor met rookpluimen op de achtergrond al geen argument vormen om tot inkeer te komen, wat dan wel?āĀ© AFP — Beeld van 25 maart 2022.